dinsdag 26 augustus 2014

Good food: Vietnamese springrolls

 
Zondagavond ging ik eindelijk weer eens eten bij mijn favoriete Vietnamees in Rotterdam Little V. Genieten van de springrolls, meteen snakte ik naar meer. Tijd om het ook eens zelf te maken dus! And guess what, ze zijn ook nog eens supergezond! Gisteren had ik een heerlijk middagje voor mezelf, dus besloot ik de Kruiskade eens af te struinen om op zoek te gaan naar mijn ingredienten in de Aziatische supermarkt. Met een beetje van mezelf en wat hulp van de dames van de blog Chicks Love Food draaide ik gisteren deze Springrolls in elkaar.
 
Wat heb je nodig?
 
- halve geraspte kokommer
- 200 gram geraspte wortel
- 1 teen knoflook
- halve rode peper
- het sap van 1 limoen
- 8 eetlepels bruine basterdsuiker
- handvol verse koriander en munt
- 200 gram garnalen
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- 1 eetlepel oestersaus
- 1 halve ui
- handje pinda's
- 6 springrolvellen
- peper en zout
 
Hoe bereid je het?
 
Verwijder de zaadlijsten uit de rode peper en snijd deze in stukjes. ( ik gebruikte een halve, maar als je van wat pittiger uit, gebruik gerust een hele). Hak ook de knoflook fijn en doe dit tezamen met het limoensap in de vijzel en maak er een boemboe van.
 
Hak de verse kruiden fijn en voeg dit toe aan de geraspte wordel en komkommer en meng dit door elkaar met de boemboe en 4 eetlepels van de suiker. Laat dit even intrekken.
 
Verhit de zonnebloemolie in een pan, bak de ui glazig en voeg de garnalen toe, schep hier 4 lepels basterdsuiker bij. Giet er een beetje oestersaus over en breng op smaak met zout en peper. Zout is waarschijnlijk niet echt nodig want de oestersaus is al vrij zout van zichzelf. Vervolgens mix je dit weer met het koude mengsel van de komkommer en wortel.
 
Week de vellen om de beurt. Je legt ze gewoon op een bord en giet er wat kokend water uit de waterkoker over, binnen 15 a 20 seconden zijn ze al zacht. Haal uit het water en leg op een snijplak. maak een reepje van het groenten/garnalenmengsel, bestrooi met de pinda's en rol het dicht.
 
 
Zo doe je dit ook met de andere rolls, leg ze op een bord en laat ze afkoelen. Eet smakelijk!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten