donderdag 8 mei 2014

Good sports: Tour du Kralingen

Vandaag had ik avonddienst, dus hoefde pas om 12 uur te beginnen, which means: EINDELIJK weer tijd tijd voor een doordeweekse morning-run. Ik houd er van je werkdag zo te beginnen. Ik was van plan een rondje van rond de 5 km te doen, mijn ontbijt bestond namelijk uit een banaan, een flinke shot espresso, een kop thee en natuurlijk een glas water voor de hydratatie, tijd om mijn ontbijt te laten zakken had ik niet, dus dan maar licht. Gisteren naar een prachtig concert van Aidan Knight geweest in Rotown, dus mijn bed lag vanmorgen wel erg lekker!

Op naar een tourtje door Kralingen, zodat je als het echt even niet loopt, je zo weer thuis bent. Ik liep lekker en besloot bij de Plas nog een stukje door te trekken in plaats van bij de Kortekade al af te buigen. Alleen toen ineens uit het niets kwamen de steken, damn zulke steken heb ik in tijden niet meer gevoeld. Klein stukje wandelen dan maar. Gelukkig verdwenen de steken ook weer net zo snel als dat ze op kwamen, dus ik kon mijn run vervolgen. Ik kon er natuurlijk voor kiezen lekker op een vlak asfalt te lopen langs de uni, maar hé zeg nou zelf, oud Kralingen is toch veel leuker?! Wegzwijmelen bij de prachtige huizen.... Daar woon ik later als ik groot ben, neem dat maar van me aan ;).

Via de Beneden Oostzeedijk liep ik naar mijn huis, het ging eigenlijk wel heel lekker! Zonde om al te stoppen, dus ik schoot vlak voor mijn huis nog even een zijstraat in en vervolgde mijn weg richting de Oudedijk, even loeren welke nieuwe restaurantjes er nu weer zijn bijgekomen. Mijn runkeeper schreeuwt in mijn oor dat ik op 7 KM zit en dus op naar huis, zodat ik nog rustig aan kan douchen en me om kan kleden voor een werkdag. Nog een paar sprintjes eruit persen om de wandelmeters te compenseren en ja hoor, ik zit weer bijna op en gemmidelde van 12 km/u, mijn streeftijd vor de komende 10 KM. Ik ben tevreden!

Goed nog even terugkomend op die steken in mijn zij. Behoorlijk vervelend, gelukkig had ik ze ook al geruime tijd niet meer gevoeld! Waar ligt dat dan aan? Vaak ontstaan steken in je zij door lichamelijke vermoeidheid of een maaltijd die te zwaar was of die je te kort van tevoren hebt gegeten. Als ik zo terugdenk kan het best kloppen dat ik het daarom nooit voel, ik ben gewoon fit en ik eet nooit zwaar voordat ik ga sporten.

Oké vervelend die steken in je zij. Maar hoe zorg je er dan voor dat ze weer verdwijnen?! Verlaag je tempo even zodat je ademhaling tot rust komt en ga je ook focussen op je ademhaling. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen wanneer je steken in je rechterzij voelt, om dan uit te ademen wanneer je je linkervoet op de grond zet, of andersom. Ook kun je proberen heel diep in te ademen, je adem even vast te houden en vervolgens weer uit te ademen. Daarnaast kun je ook met je hand wat druk uit oefenen op de plek waar je de steek voelt en concentreer je op je ademhaling, probeer je adem richting je hand te 'sturen', klinkt gek... maar het werkt!

Hoe voorkom je dit? Drink genoeg water vooraf! Hydratatie is belangrijk voor dat je gaat lopen. Zorg ervoor dat je licht, maar voedzaam hebt gegeten, ruim voordat je gaat rennen. Daarnaast is ook een goede warming up belangrijk. Start rustig, zodat je lichaam alvast kan wennen aan de activiteit.

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten