woensdag 28 mei 2014

Good sports: Voorbereidingen op de Ladiesrun Rotterdam

Mijn blog op Rotterdam Festivals!



Ladiesrun 2014, who run the world?! GIRLS!   


woensdag 28 mei 2014

Aanstaande zondag gaat Rotterdam haar naam als sport- en evenementenstad weer waarmaken. Dan zal ik me samen met zo’n 13.500 dames op het parcours van de Ladiesrun te Rotterdam- Zuid begeven. Nog geen 2 maanden geleden liep hetzelfde aantal van 13.500 lopers de Marathon van Rotterdam en daarnaast liepen nog eens 11.000 lopers de ronde van 10 kilometer.

1 juni staat de Ladiesrun Rotterdam alweer op het programma, inmiddels zijn we aangekomen bij de 8e editie van het evenement en is de Ladiesrun gegroeid van een kleine 1800 dames bij de eerste editie naar een recordaantal van 13.500 bij de Ladiesrun van 2014. Niet alleen het aantal gemotiveerde dames is uitgebreid, ook het verlangen naar meer afstanden heeft er toe geleid dat er naast de gebruikelijke 5 en 10 kilometer, er dit jaar ook gekozen kan worden voor de tussenafstand van 7,5 kilometer!

Via de Facebook-pagina van de Ladiesrun worden we als loopsters goed op de hoogte gehouden en misschien wel net zo belangrijk: geënthousiasmeerd voor het evenement. Je kunt er je vragen kwijt, krijgt de laatste tips en tricks voor je voorbereiding en wordt op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen en leuke feitjes. Zo kwam ik erachter dat er alleen maar vrouwelijke agenten langs het parcours zullen staan, dat 1/3 van de vrouwen ooit een halve marathon wil gaan lopen (ja, ik ben er daar een van!) en dat de jongste loopster slechts 12 jaar is en de oudste 82, respect! Op de Facebook-pagina kun je overigens ook mijn column over het evenement lezen.

Op het moment van schrijven had ik eigenlijk een rondje willen gaan lopen, de omstandigheden nodigen op het moment alleen niet echt uit. Als ik tussen de regendruppels op mijn raam over de Oostzeedijk tuur en ik het opspattende water van de auto’s zie en naar de voorovergebogen fietsers kijk die krampachtig hun paraplu in bedwang proberen te houden, dan haak ik toch af, excuses, slechte excuses, ik weet het…

Mijn voorbereidingen zijn dit keer toch al niet echt om over naar huis te schrijven, een blik op mijn Runkeeper-app zegt genoeg. Sinds de Marathon Rotterdam heb ik welgeteld 5 keer gelopen, wat nog niet eens uitkomt op 1 keer per week. Mijn hardloopschoenen heb ik vaker aan gehad als fashion item onder een stoere broek, dan om daadwerkelijk tempo en kilometers te gaan maken. Toch heb ik er alle vertrouwen in, bijna alle keren liep ik tussen de 7 en 7,5 KM met een gemiddelde snelheid van 11,4 km/u en bovendien heb ik naast het hardlopen nog vaak zat op het hockeyveld gestaan.

Mijn plan voor zondag? Gewoon genieten. Genieten van het Zuiderpark, een omgeving die ik nauwelijks ken, genieten van de toeschouwers (hopelijk wat mooie mannen, toch dames? Dus komt allen!), van Angela Groothuizen die het startschot komt geven en DJ Miss Sunrise die ons voorziet van gave en opzwepende hardloopbeats. Maar het belangrijkste: genieten van de roze menigte, alle dames die hun hardloopschoenen hebben aangetrokken en hun eigen prestatie neer gaan zetten, of dit nu een toptijd is, voor het eerst een wedstrijd na een lang ziektebed, lopen voor een goed doel of je zelf overwinnen door überhaupt een 5 kilometer uit te lopen. Ieder haar eigen doel, maar wel op dezelfde dag, in dezelfde run, met een flinke dosis girlpower, en juist dat, juist dat maakt deze loop zo bijzonder.

Zoals jullie ook kunnen lezen in mijn column voor de Ladiesrun zelf, ervaar ik dit evenement als laagdrempelig, een evenement dat echt iedere vrouw uitnodigt om te lopen, jong, 12 jaar of wat ouder, 82 geen probleem. De dame die niet zonder make-up de deur uit gaat of de dame die in haar vale roze big T-shirt het parcours over rent. Sportieve marathon loopsters of beginners. Iedereen is welkom. Het gaat er niet om of je die 10 kilometer met twee vingers in je neus uit rent of dat je strompelend met een rood hoofd de finishlijn van de 5 kilometer passeert, of misschien wel bent gestrand. Het gaat er om dat je beweegt, jij loopt, het is jouw prestatie.

Dames, succes met de laatste voorbereidingen. Vooral niet overbelasten deze week, voorkom overbodige blessures en pak je rust. Je energie heb je zondag nog hard nodig. Om 5 over half 4 komt de laatste finishster over de eindstreep en lopen we allen vol trots met een originele roze Ladiesrun -medaille om onze nek (al dan niet met de afbeelding van een tacky hardlooppump)! Mijn roze shirt is gewassen, mijn startnummer ligt klaar. Ladies tot zondag om 14.15 bij de start!

Met sportieve groeten,

Jeske Gunterman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten