maandag 24 maart 2014

Good food: Homemade mueslibars



Laatst vond ik een recept voor 'gezonde repen', het klonk goed, dus ik sloeg quinoavlokken,chiazaad en havervlokken in. Helaas waren deze healthy bars niet weg te hakken en zat ik met een overschot aan quinoavlokken en havervlokken. Ik heb het geprobeerd als ontbijt, maar dat blijkt toch niet echt mijn ding. Geef mij maar mijn vertrouwde boterham (met nieuwe verslaving: geroosterd en dan besmeerd met roomkaas, met een topping van suiker en kaneel, is heerlijk, probeer het eens!). Maar goed ik moest dus op zoek naar een nieuw recept om te voorkomen dat deze tamelijk dure ingrediƫnten zo de prullenbak in verdwijnen. Op de blog Little flow, kwam ik dit recept tegen, ik heb het wat aangepast naar eigen smaak. En ja, deze repen zijn heerlijk!

Wat heb je nodig?

  • een rijpe banaan
  • 15 gram havervlokken 
  • 15 gram quinoavlokken
  • kaneelpoeder
  • kokosrasp
  • eetlepel honing
  • rozijnen
  • gedroogde abrikozen (of andere vruchten)

In plaats van de haver/quinoavlokken kun je ook muesli gebruiken, en ook de vruchten zijn te vervangen door andere gedroogde vruchten als dadels, gedroogde pruimen of vijgen.

Hoe bereid je het?


Verwarm de over voor op 180 graden. Prak de banaan, meng dit met de havervlokken, quinoavlokken, het kaneelpoeder en de kokosrasp tot een smeuiig geheel. Dit kun je in een keukenmachine doen, maar met de hand gaat best.

Meng vervolgens de honing, de rozijnen en gedroogde abrikozen er doorheen.

Doe het geheel in een lage ovenschaal en strijk het glad en bak in 30 minuten gaar. Bij mij was de onderkant nog niet helemaal gaar, dus heb de plak eerst in repen gesneden en de repen omgekeerd nog 10 minuten op het rooster gebakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten