donderdag 13 maart 2014

Good things: jezelf overtreffen


Om jezelf verder te ontwikkelen moet je uitdagingen aan gaan, jezelf overtreffen en je angsten overwinnen, durf ook kwetsbaar te zijn. Sommige dingen lijken misschien wat spannend, maar je kunt het, als je maar in jezelf gelooft! Oké klinkt misschien wat Ratelband-achtig "Tsjakkaaaa je kunt het!", maar het is zo waar!

11 maart 2014 was voor mij zo'n dag, gewoon doen, stappen maken, vooruit gaan, jezelf ontplooien.

Dinsdag gaf ik mijn allereerste workshop in Hostmanship. Voor het eerst in mijn leven volgde ik niet een workshop voor mijn werk, nee, dit keer stond ik aan de andere kant van de zaal, ik ben de trainer!

Tsja, en dat is altijd spannend, natuuuuurlijk! We zijn mensen, ieder mens heeft een sprankje onzekerheid. Angst is ook gewoon iets wat bij presenteren hoort, het zorgt ervoor dat je gefocust wordt. Bovendien.... 80% van de mensen schijnt last te hebben van spreekangst. 

Ook bij mij schoten zinnen als deze door mijn hoofd:

"Oeh stel dat ik niet uit mijn woorden kom"
"Wat als er een discussie los barst waarop ik niet meer kan ingrijpen"
"Uhmmmm ik ben 26, veel van mijn collega's werken hier al 26 jaar, ik kom net kijken, geloven ze wel in me, nemen ze me wel serieus?"

Gelukkig stond hier genoeg zelfvertrouwen tegen over.

"JA IK KAN DIT!"

"En wat als ik faal? De wereld vergaat niet, leermomentje"
"En dan, ja dan om ik niet uit mijn woorden, boeiend, ik kan me heus wel herstellen."


En hoe het ging? Goed, na zin 2 of 3 verdwenen mijn zenuwen als sneeuw voor de zon en de reacties na mijn workshop waren louter positief. Ja, ik heb en lach op mijn collega's hun gezichten getoverd en zij op die van mij! Wow, wat is dit gaaf!

Vandaag las ik een artikel in Women's Health met een aantal tips voor meer zelfvertrouwen voor een presentatie. Voor mij dus net wat te laat, maar op zich onbewust toch waargemaakt:

Tip 1. Zeg nooit sorry, ook al maak je een fout.  - Geen fouten gemaakt, denk ik, in ieder geval geen sorry gezegd. Die kunnen we afstrepen dus!
Tip 2. Zorg voor een sterke openingszin - Oké did it! Beginnen met 'Welkom', niks krachtigers dan dat lijkt me in een presentatie die gaat over 'de kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn'.
Tip 3. Dress up - Ja, ook die kan ik afvinken met mijn rode colbert en mijn stoere hakken voelde ik me helemaal thuis en dressed for succes.

De extra tip vind ik helemaal gaaf klinken: de Wonder Woman, ga fier rechtop staan, je benen iets uit elkaar en je armen in je zij, dit moet het gehalte van het stresshormoon cortisol in je hormoonspiegel verlagen en het  testosterongehalte verhogen waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt. Volgende keer eens bewust uitproberen dus....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten