zaterdag 12 juli 2014

Good sports: running up that hill


Na 2 runs in Frankrijk heb ik geconcludeerd dat ik als ik een Française zou zijn in dit gebied, ik nooit een hardloopster zou zijn geweest. Beginnen met hardlopen is al lastig, maar om te beginnen met hardlopen in dit gebied is echt een opgave. Ten eerste: het kan hier behoorlijk warm zijn (in mijn geval gelukkig niet), ten tweede: de heuvels zijn werkelijk killing! Dat is waar deze blog over gaat, heuveltraining.


Run Vazerac en omgeving
Heuveltraining is iets anders dan gewoon een rondje door het vlakke Nederlandse landschap. Verdeel je energie goed, want anders red je de top nooit! Hill training heeft een aantal voordelen: allereerst is het goed voor je kracht, niet alleen in je benen, maar omdat je benen sneller moe worden heb je ook meer kracht in je romp nodig. Daarnaast stabiliseert je romp zich tijdens het dalen. Ook is het absoluut goed voor je conditie en snelheid. Heuvels oprennen kost dan wel wat meer energie, maar het geeft zo'n kick als je boven bent en daarnaast de beloofde weg naar beneden is heerlijk. 

Let op dat je niet te remmend loopt, dat is funest voor je knieën! Vindt de juiste balans tussen grote passen naar beneden en je snelheid. 

Just give it a try!

Run Vazerac en omgeving



Geen opmerkingen:

Een reactie posten