vrijdag 4 juli 2014

God sports: HIIT

Guess who's back?! Yes It's me, een tijdje afwezig, druk met het geven van workshops op werk, waardoor ik als ik thuis was gewoon op de bank wilde ploffen, of juist een drankje in de stad met mijn vrienden, en dan is er natuurlijk ook nog het WK. Kunnen die landen hun wedstrijdje niet gewoon in 90 minuten afmaken? In plaats van die constante verlenging. Goed genoeg excuses, I'm back!



Deze week kwam ik in aanraking met HIIT. Uhhhmmm HIIT? Is dat hitjes scoren met een extra i? Nope, HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Binnen no time staat bij deze workout het zweet op je rug, voel je je hartslag omhoog schieten en je ademhaling versnelt. De naam zegt het al; je doet een extreem intensieve workout. Deze week ben ik er mee begonnen. Hoe lang ik het vol ga houden? Geen idee. Zeker niet gezien er een vakantie op de planning staat. 

Het voordeel van deze trainingsvorm is dat het ontzettend weinig tijd kost, binnen 10 minuten ben je klaar! Je traint in een zeer korte periode je conditie en uithoudingsvermogen, daarnaast train je je spieren effectief en last but not least je schijnt er sneller van af te vallen dan cardiotraining!
De workout die ik op het moment doe ziet er als volgt uit:

De verhouding: 1 minuut workout en dan 15 seconden rust.
  • Ga plat op de grond liggen
  • Druk jezelf op
  • Spring de lucht in met je armen omhoog
  • Vervolgens doe je de mountain climber in 5 stappen: neem een plank-houding aan en doe of je omhoog klimt. Zie filmpje hieronder!
  • Dan doe je 5 power lunches, check onderstaand filmpje
  • Ga weer liggen en herhaal de oefening 1 minuut lang
Na je minuut heb je 15 seconden om op adem te komen en ga je weer door. De eerste keer dat ik het deed zat ik op 5x 1 minuut, vandaag heb ik deze powerworkout voor de 2e keer gedaan en zit ik al op 6. Progressie dus! Probeer de oefeningen zo snel mogelijk achter elkaar te herhalen. Raak je echt buiten adem, zet dan een wat lager tempo in, maar just go on!

En dan: bezweet, moe, maar voldaan, love that feeling!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten