woensdag 9 april 2014

Good food: rijst uit....Trapani

Het werd weer eens tijd voor een nieuw recept in mijn assortiment. Een gerecht dat bijzonder is, maar toch niet veel tijd kost om te maken, zodat je ook doordeweeks je vrienden kunt verrassen met iets dat niet zo standaard is op de keukentafel van iedere Hollander. Nadine tipte mij het recept 'Couscous uit Trapani'. Oké Trapani, waar ligt dat in Godsnaam, ik had er nog nooit van gehoord? Het zou zomaar een stad kunnen zijn in het Midden-Oosten of een gebied in Suriname.... Maar nee het ligt gewoon in Europa, het is namelijk een stad in Zuidelijk Italië, in het Noordwesten van Sicilië. Een vissersdorp met veerverbindingen naar Noordelijk Afrika, deze invloeden zijn dan ook weer terug te vinden in de keuken van Trapani.

De oplettende lezer heeft het natuurlijk allang gezien, de titel van de blog correspondeert niet met de naam die ik hierboven noem, is het nu rijst of couscous? Pssst geheimpje: het kan allebei! Toen ik in de plaatselijke grootgrutter stond dacht ik nog wel couscous in huis te hebben en ja dat had ik ook, maar niet genoeg voor 2 personen, dus ik improviseerde wat en dacht dat het ook wel zou smaken met basmatirijst. Zo geschiedde:
De ingredienten

Wat heb je nodig?


  • 300 gram Couscous (of witte rijst)
  • 1 1/2 bouillonblokje vis
  • 2 uien
  • 4 tenen knoflook
  • bakje cherrytomaatjes
  • 250 gram gepelde garnalen
  • 100 gram amandelen
  • 20 gram koriander
  • 20 gram platte peterselie
  • ongeveer 100 ml olijfolie
  • peper en zout


Hoe bereid je het?



Doe de couscous in een ruime schaal. Los 1 bouillontablet op in 350 ml kokend water. Schenk over de couscous en roer door. Laat afgedekt 10 min. staan. (Wanneer je het gerecht met rijst maakt, kook je de rijst in de bouillon)
Doe de amandelen, koriander, peterselie en olie in een hoge beker en pureer met de staafmixer tot pesto.
Pesto van amandelen, koriander en peterselie

Snijd de tomaten in partjes.
Roer de couscous los met een vork. Houd 2 el amandelpesto achter en schep de rest door de couscous. Breng op smaak met peper en even­tueel zout. 
Verhit 1 el pesto in een koekenpan en fruit hierin de knoflook 1 min. Voeg de ui toe en bak 4 min. Voeg 250 ml kokend water en het ½ bouillontablet toe. Breng aan de kook en laat 2 min. zachtjes koken.
Voeg de garnalen toe aan de saus en laat in 5 min. gaar worden. Voeg als laatste de tomaten toe en verwarm dit nog een minuut of 2. Roer de saus door de couscous (of de rijst) en eet smakelijk!
Rijst uit Trapani

Geen opmerkingen:

Een reactie posten