woensdag 2 april 2014

Good things (or bad things): Ik drink niet meer!



Ik drink niet meer, althans geen alcohol, het zou slecht zijn als ik ook het water, de thee en de koffie zou laten staan… Dat voor iets meer dan 1 maand. Van 11 maart tot 13 april laat ik de alcoholische versnaperingen staan. Waarom? Gewoon omdat het kan en dat ik de 10 kilometer bij de ABN AMRO Rotterdam marathon dan hopelijk nog beter uitloop. 

Ik ben alles behalve een probleemdrinker, ik drink niet omdat ik verdrietig ben, ik stress heb of iets dergelijks, maar het werd een soort gewoonte. Nu weet ik ook wel een glaasje per dag is niet zo erg en wat biertjes in het weekend meer of minder brengen ook geen ernstige schade toe, maar alcohol an sich is niet zo heel goed voor je lichaam, even als koffie, thee, suiker, cola, hamburgers en weet ik veel waar allemaal nog meer voor gewaarschuwd wordt. Dus zo ernstig is het allemaal niet.
Omgeving

Ik ben gewoon benieuwd of ik het kan, hoe mijn lichaam erop reageert, hoe mijn omgeving reageert. Nou en mijn omgeving daar zit het dus in, het niet drinken op zich is zo erg nog niet, ik vind een colaatje op zijn tijd heerlijk en kan een simpele spa rood altijd waarderen! Mijn ouders weten het al, “Jes, wil je een wijntje? Oh nee je drinkt niet!”. Het is jammer, jawel, ik houd wel van een wijntje voor de open haard, maar 1 maand valt te overleven. In de kroeg vind ik het op een of andere manier wel gewoon raar om met een glaasje fris in mijn handen te staan, oké aan het eind van de avond prima, maar rond een uur of 11, doe mij maar een biertje. Lastig. Ik heb het gevoel dat ik me steeds moet verantwoorden dat ik niet drink, maar ik heb gewoon niet echt een bijzondere reden. 

Ook op een familiefeestje werd aan me gevraagd “is je lijdensweg al afgelopen?”.  Lijdensweg?! Zo ernstig is het ook allemaal niet. Alcohol blijkt gewoon zo ingeburgerd in ons Westerse leven, het wordt als bijzonder ervaren als je niet drinkt, tenzij je zwanger bent, islamitisch bent of gewoon auto moet rijden, want dan is meer dan 2 drankjes gewoon absoluut not done.

Lichamelijk?
Aan mijn lichaam merk ik nog niet zo veel, ik had verwacht dat ik wel wat zou afvallen, maar sinds ik niet meer drink lijkt het alsof ik ongezonder eet. Ik vergrijp me aan paaseitjes, maak ineens “mug cakes” (ja yummie) en lijk ik een wekelijkse hamburger-verslaving gecreëerd te hebben (homemade dat dan weer wel). 

Een bijkomend voordeel is wel dat ik fitter wakker word in het weekend, het scheelt wel dat ik niet meer tot 5 uur in de kroeg sta met een biertje in de hand. Ik ben gezegend met een anti-kater gen, van katers heb ik nauwelijks last, maar ben wel wat vermoeider als er wat alcohol is ingegaan. Ik ben benieuwd wat het effect op 13 april is. Loop ik inderdaad die 10 KM in minder dan 50 minuten omdat ik fitter ben, we’ll see.
But I'm not the only one
Het lijkt wel een trend, steeds meer mensen laten de drank een maandje staan.

Zo stopt ook Domien Verschuuren van 3fm een maand met drinken. In bovenstaand fragment wordt hierover gediscussierd met zijn collega's en voedingsdeskundige Caroline Hoenderdos. Zij zegt dat het vooral om de bewustwording gaat. Ook Domien merkt dat zijn vrienden het vooral belachelijk vinden "doe effe normaal man" krijgt hij als reactie. Ook Ernst-Jan Pfauth stuit op veel weerstand in zijn omgeving en schrijft erover op het online medium de Correspondent. Ik ben dus niet de enige bij wie mensen het raar vinden dat je niet drinkt.

Hierna?

En ja natuurlijk kijk ik stiekem best uit naar dat biertje op de 13e. Vind ik het best lastig om geen wit biertje of Desperados op het terras in de zon te bestellen met deze mooie dagen, want ik vind het gewoonweg lekker. Ja, ik verlang naar de Cabernet Sauvignon bij een heerlijk stuk vlees of de Sauvignon Blanc bij een visje uit de oven. Deze maand was voor mij wel weer genoeg, ik kan weer gaan genieten van een glaasje of 2.....

En dan nog dit:

Voor dit beeld hoef ik voorlopig niet bang voor te zijn:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten