vrijdag 18 april 2014

Good food: Zoete aardappelen, pompoen en wortel uit de tajine


Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die de zoete aardappel nog niet ontdekt heeft. Dus ik dacht, laat ik er maar eens wat van maken. Dus ik ging weer zoeken bij mijn maatje Google en kwam bij dit heerlijke recept uit. Makkelijk gerecht voor doordeweeks, het is klaar in minder dan een half uur en toch bijzonder. 

Wat heb je nodig voor 2 personen? 

  • half blok feta
  • twee zoete aardappels
  • een kleine winterworterl
  • kleine butternut squash (pompoen)
  • twee grote tomaten
  • bouillon blokje
  • handje vol gedroogd fruit (ik gebruikte dadels abrikozen)
  • half bouillonblokje
  • 1 eetlepel Ras en Hanout
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 theelepel komijnpoeder
  • 2 tenen knoflook
  • handje geroosterde sesamzaadjes


Hoe maak je het?


Snijd de wortel in halve schijven en pers de knoflook uit. Verhit wat olie in de tajine en bak hierin de wortel en knoflook even aan Zet het vuur zacht en laat dit 5 minuten stoeven.


Ondertussen kun je de pompoen en aardappel in hapklare blokjes snijden. Snijd ook de tomaat grof. Voeg de pompoen, tomaat, aardappels en kruiden toe aan je gerecht.  Los het blokje op in 1 dl water en giet dit ook in de tajine Laat het nu 10 minuten stoven.

Voeg het geroosterde fruit toe en laat het nog 5 à 10 minuutjes stoven tot alles gaar is.

Verkruimel tot slot de feta erover en eventueel de sesamzaadjes.



1 opmerking: