donderdag 3 april 2014

Good sports: Hardloopkriebels

De 34e editie van de ABN AMRO Marathon Rotterdam komt er weer aan en zoals jullie weten ik doe mee! Onderstaande blog schreef ik voor Rotterdam Festivals, de Rotterdam Festival versie vind je  hier....


Hardloopkriebels: De 34e ABN AMRO Marathon Rotterdam komt eraan!

Goh wat vliegt de tijd, in mijn beleving is het slechts een paar weken geleden dat ik de finish voor het statige Stadhuis in mijn vizier kreeg en mijn laatste krachten aansprak en de finishlijn over sprintte. Dit onder luid gejuich van alle enthousiaste supporters langs de lijn, die opgezweept werden door de olijke woorden die door de speaker over de Coolsingel schalden. Echter, we zijn alweer een jaar verder! 

Op 13 april gaat het dan toch echt weer gebeuren, het grootste hardloopevenement van de stad, de 34e ABN AMRO Marathon Rotterdam gaat van start. En ja, ik doe mee! Nee, ik ga geen 42,195 KM lopen, maar ik wil dit jaar dolgraag weer van de Marathonsfeer proeven en dat ik ga ik samen met nog zo’n 10.000 lopers doen door mee te doen aan de 10 KM loop.

Sportstad Rotterdam

 De hele stad ademt al maanden sport uit, dankzij het mooie weer struikel je over de lopers in fleurige hardloopoutfits op de Maasboulevard en langs de Plas. De vlaggen wapperen alweer vrolijk op de Coolsingel en andere belangrijke plaatsen in de stad. Ja, Rotterdam heeft er zin in! En ik ook!

Alleen hoe bereid je je voor op zo’n evenement?

Maak een lijst met de eerste voorbereidingen en vink dit af:

        Ingeschreven, check!
        Startbewijs, check!
        Nieuwe hardloopschoenen ingelopen, check!
        Juiste outfit bij elkaar, check!  
        Laatste running music gedownload, check!
        Goed getraind….. Uhmmm check?

Die laatste dat weet ik zo net nog niet, ja, ik ben een runner, loop al meer dan een jaar regelmatig, dus dat moet goed komen, althans dat zou je denken. Dat zou IK moet denken, en ja toch, ja toch, heb ik zoals voor iedere wedstrijd het idee dat ik er niet klaar voor ben. Een paar weken voor de wedstrijd komen de twijfels.

Trainingsschema?

Ik doe nooit aan een trainingschema, ik loop wanneer ik zin en tijd heb. Een trainingsschema is aan mij gewoon niet besteed, ik kom in de knel met mijn hockeytrainingen en wedstrijden, mijn etentjes met vrienden en andere sociale verplichtingen, voordat ik naar mijn werk ga is voor mij geen optie, half 7 op is al vroeg en als ik mijn wekker dan nog 3 kwartier eerder moet zetten gaat voor mij wel heel ver….

De afgelopen weken heb ik daar iets op bedacht, ik heb mezelf toch een soort van schema opgelegd en ik noem het: FRIDAY RUNNING DAY. Iedere vrijdag moet ik van mezelf lopen, of ik nu de dag er voor heb gesport of niet, of het regent of de zon straalt, of ik moe ben of niet, of ik nu tijd heb of niet, dit maak ik en ik ga! De ene keer wat meer kilometers dan de ander, maar ik loop en ik geniet.

13 april, de dag van de waarheid.

En natuurlijk komt het goed, dat weet ik stiekem ook wel, als ik het niet van mijn schema moet hebben, dan is er nog altijd de wilskracht, gewoon lopen op karakter. Mocht dit allemaal nog niet genoeg zijn, dan is er altijd nog de 12e man, die we kennen uit het voetbal, het legioen, de horde fanatieke supporters die achter je staan, of je nu als eerste, driehonderd vijfentachtigste  of als allerlaatste over de finish komt (wel binnen 1 uur en 20 minuten natuurlijk J), zij staan er voor je en blijven schreeuwen tot je over de finishlijn gestrompeld bent.

Ik word met de dag enthousiaster en heb er laaiend veel zin in! En jij? Ben je net zo enthousiast als ik? En hoe bereid jij je voor? Schroom niet dit met je stadsgenoten te delen en laat hieronder je reactie achter!

ABN AMRO Marathon Rotterdam, I’m ready!

Met sportieve groeten,

Jeske


Geen opmerkingen:

Een reactie posten